Myynnin kaverikirjassa kurkistetaan MyyntiKollektiivin yhteisön jäsenten ajatuksiin ja uratarinoihin myynnin parissa.
1. Kuinka olet päätynyt myynnin ammattilaiseksi?
Tykkään aina kertoa tarinoita, ja tämäkään tapaus ei tee poikkeusta. Minulla on kymmenen vuotta vanhempi isoveli, ja kun olin itse yläkouluikäinen ja veli hieman yli parikymppinen yksi hänen kavereistaan toimi myyntiedustajana. Tällä kaverilla oli työsuhdeautona Nissan Bluebird Turbo, kun muut ajelivat muutaman tuhannen markan Opeleilla ja Fiateilla. Muistan päättäneeni silloin, että oma urapolku menee kauppaoppilaitoksen kautta myyntihommiin.
Valmistuin kauppaoppilaitoksesta vuonna 1992, ja armeijavuoden jälkeen hakeuduin heti myynnin pariin. Ensin kiinteistönvälitysalalle, jossa laman keskellä vuonna 1993 pääsi aika hyvin sukeltamaan syvään päähän ja siitä B2B-myyntiin vuonna 1994.
2. Mikä on isoin oppisi myynnin ammattilaisena?
Se, että ikinä ei ole valmis. Luulin 10 vuotta sitten tietäväni kaiken tarvittavan myynnistä eikä enää tarvinnut oppia uutta, ja nöyryys oppimista kohtaan puuttui.
Ei mennyt kovin pitkään, kunnes huomasi miten nuoremmat talentit menivät ohi oikealta ja vasemmalta, ja nelikymppisenä yllätin itseni googlettamasta minkä ikäisenä vuonna -73 syntynyt pääsee eläkkeelle.
Tämä osoittautui yhdeksi käännekohdaksi, kun tajusi että nykyisellään ei voi jatkaa vaan on joko vaihdettava alaa tai kehityttävä.
3. Mikä on myynnissä ollut urasi käännekohta?
Suurin yksittäinen käännekohta oli korona-aika, joka toi tarvittavan ajan ja rauhoittumisen itsensä kehittämiselle. Kun kalenteri tyhjeni tapaamisista, ja webinaareja ja koulutuksia oli tarjolla todella paljon, huomasi löytävänsä niistä todella paljon sisältöä sekä uutta oppia, ja ne auttoivat myös lisäämään kiinnostusta moderniin myyntiin.
Osittain näiden innostamana päädyin ensin Rastoriin suorittamaan digitaalisen ja sosiaalisen myynnin ammattitutkintoa, ja vuotta myöhemmin myös digi- ja somemarkkinoinnin tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa.
4. Minkä myynnin myytin rikkoisit jos voisit?
Myyntiin liittyy paljon negatiivisia mielikuvia tuputtamisesta, tyrkyttämisestä ja väkisin myymisestä. Kuitenkaan ammattimaisella myyjällä prosessi ei pääty kaupan päättämiseen, vaan ostajasta halutaan saada referenssiasiakas joka kertoo hyvästä kokemuksesta muillekin.
Myyjä ei mielestäni ole ammatti muiden joukossa, vaan se on arvonimi joka pitää ansaita.
5. Mitä kirjaa tai podcastia suosittelisit muille myynnin ammattilaisille?
Sani Leinon ja Kert Kennerin #Myyntipodi on varmaan jo monille ammattilaisille entuudestaan tuttu, mutta mikäli ei ole niin kannattaa ehdottomasti laittaa kuunteluun.
Itsellä tulee usein palattua vanhojenkin jaksojen pariin, kun kaipaa oivallusta tai näkemystä jostain asiasta jota on jo aikaisemmin käsitelty #Myyntipodissa.
Kaipaisitko lisää sisältöjä myynnin ammattilaiselta toiselle? Katso MyyntiKollektiivin Aamupalsu-webinaarien tallenteita tai ilmoittaudu mukaan seuraavaan Aamupalsuun!