Myynnin kaverikirja, osa 13: Eero Juvonen

December 3, 2024

Myynnin kaverikirjassa kurkistetaan MyyntiKollektiivin yhteisön jäsenten ajatuksiin ja uratarinoihin myynnin parissa.

Myynnin kaverikirja, osa 13:

Vastaajana Eero Juvonen / Sales Director, Oneflow

1. Kuinka olet päätynyt myynnin ammattilaiseksi?

Piti keksiä jotain töitä ennen opiskeluiden aloittamista ja päädyin tekemään kohtaamismyyntiä teleoperaattorin myyntipisteellä. Pärjäsin hyvin ja sain erinomaista coachausta, joka ruokki innostusta ja loi puitteet sille polulle missä ollaan nyt. 

Uskon että suurimmat syyt sille miksi olen tällä uralla edelleen, ovat suoritusten mitattavuus, mahdollisuus kohdata ihmisiä ja kiinnostus ongelmien ratkomiseen. Kun suoritusta ja sen osia on helppo mitata, tietää toisaalta milloin on onnistunut ja toisaalta mitä pitää parantaa. Toki mitattavuus vaatii myös rehellisyyttä faktojen edessä jos haluaa kehittyä. Ihmisten kohtaaminen puolestaan opettaa aina jotain uutta, ja ongelmien ratkominen palkitsee, on kyseessä sitten asiakkaiden tai tiimiläisten auttaminen. 

Myynti on sopivassa suhteessa yhdistelmä tiedettä ja taidetta, ihmisten peliä missä ei ole ikinä valmis. Peli muuttuu koko ajan, aina pitää pystyä oppimaan uutta ja tekemään niitä juttuja mitä peli kutsuu tekemään. Olen ollut siitä onnekas, että olen saanut nauttia useiden mahtavien tiiminvetäjien coachauksesta pitkin matkaa. Hyvät coachit ovat varmasti olleet osasyy miksi ollaan nyt tässä.

2. Mikä on isoin oppisi myynnin ammattilaisena?

Yhtä isointa ei ole olemassa, mutta monta isoa on. Tässä kolme isoa, monelle lukijalle varmaankin itsestäänselvää oppia. 

  • Aina kannattaa kuunnella, ymmärtää ja olla utelias. Vaikea keksiä myynnin kontekstissa tilannetta, jossa lisääntynyt ymmärrys asiakkaalle keskeisistä asioista huonontaa menestymisen mahdollisuuksia. 
  • Harvempi kollega tai asiakas muistelee kuinka kova myyjä olit, mutta useampi muistaa kyllä millaista sun kanssa oli työskennellä. Tulosta pitää tehdä, mutta sitä ei kannata tehdä hinnalla millä hyvänsä. 
  • Kaikki haluaa olla maailmanmestareita. On tosi paljon myyjiä, jotka haluaa olla parhaita, tienata hyvin ja päästä president’s clubiin jne. Niitä, jotka oikeasti rakastaa sitä perustekemistä, joka on edellytys edelliselle, onkin sitten paljon vähemmän. Perustekemisellä tarkoitan tässä esimerkiksi uusien mahdollisuuksien etsimistä, aloitteiden tekemistä, oman tekemisen analysointia ja vielä sen yhden soiton tekemistä tai tapaamisen läpivientiä. Parhailla on kyky kulkea kohti omia tavoitteita ja toimia omien arvojen mukaisesti myös huonompana päivänä. 

3. Mikä on myynnissä ollut urasi käännekohta?

Jokainen uusi rooli on ollut omalla tavallaan käännekohta, jota ilman ei olisi tullut seuraavaa. Alkutaival kohtaamismyynnissä antoi sosiaalisten kykyjen näkökulmasta valtavasti valmiuksia.

Kuuden vuoden jakso Hiltillä antoi laajan ymmärryksen B2B-myynnistä, sen johtamisesta, ja asiakkaiden liiketoiminnan transformaatioista palveluiden ja ohjelmistojen avulla. 

Oma käännekohtansa oli hyppy valmiista pöydästä omien intohimojen perään urheilun maailmassa vaikuttaneeseen SaaS- start upiin, jossa sai kosketuksen prosessien luomiseen tyhjästä kansainvälisessä myynnissä ja customer success -toiminnassa. 

Ilman näitä, en usko että olisin koskaan päätynyt nykyiseen rooliin Oneflowlle. Sain viime syksynä mahdollisuuden liittyä osaksi upeaa yritystä, jossa on maailmanluokan työkalut, prosessit ja tekijät. Juuri nyt tuo syyskuun yhdestoista 2023 tuntuu tähänastisen uran suurimmalta käännekohdalta, mutta en näe tätä tarinaa niin että käännekohtia olisi yksi iso, vaan enemmin useita pienempiä mutkia.

4. Minkä myynnin myytin rikkoisit jos voisit?

Hyvät myyjät on paljon puhuvia ekstrovertteja. Toki on edullista saada energiaa asiakkaiden kohtaamisesta, mutta paljon olennaisempaa on uteliaisuus ja kyky kuunnella. Tätä kirjoittaessa herää kysymys, että lasketaanko tätä enää edes myynnin myytiksi? Toivottavasti ei. 

5. Mitä kirjaa tai podcastia suosittelisit muille myynnin ammattilaisille?

Jos haluat ajatuksia ihmisten kohtaamiseen, lue Dale Carnegien Kuinka saada ystäviä menestystä ja vaikutusvaltaa. Jos haluat ymmärtää neuvottelun syvintä olemusta, lue Chris Vossin Never split the difference. Jos haluat rakentaa parempia rutiineja, lue James Clearin Atomic Habits. Jos haluat ymmärtää B2B -myyntiä ja MEDDICC -metodologiaa paremmin, lue John Macmahonin Qualified Sales Leader.

Suositus sisältää lupauksen, että nämä ei ainakaan huononna menestymisen mahdollisuuksia myynnissä.

Kaipaisitko lisää sisältöjä myynnin ammattilaiselta toiselle? Katso MyyntiKollektiivin Aamupalsu-webinaarien tallenteita tai ilmoittaudu mukaan seuraavaan Aamupalsuun!