Myynnin kaverikirjassa kurkistetaan MyyntiKollektiivin yhteisön jäsenten ajatuksiin ja uratarinoihin myynnin parissa.
1. Kuinka olet päätynyt myynnin ammattilaiseksi?
Vietin urani alusta useamman vuoden ison suomalaisen firman myyntiprosessin ja -työkalujen kehitystyössä ollen osana montaa erilaista sisäistä projektia myynnin kehitykseen liittyen ja tajusin, että haluan nähdä sen maailman myös itse myyjän näkökulmasta. Parin erilaisen myyntityön jälkeen löysin LinkedIn-ilmoituksen nykyisestä tehtävästäni ja haku siihen oli no-brainer; firman brändi oli niin lähellä sydäntä ja tuotteet seuranneet mukana läpi elämän, joten siitä oli vaikea olla innostumatta.
2. Mikä on isoin oppisi myynnin ammattilaisena?
Kommunikaation ja päämäärätietoisen kärsivällisyyden arvo. Kaikki ei todellakaan aina mene niin kuin suunnittelee, mutta mitä paremmin on itse asioista ajan tasalla ja välittää tietoa niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille, niin sitä parempi mahdollisuus on päästä yhteiseen maaliin.
3. Mikä on myynnissä ollut urasi käännekohta?
Se, kun tajusin minkä tyyppinen myyntityö on itselleni sopivinta. Tajusin, että tuotan parhaiten arvoa sekä työnantajalleni että asiakkailleni pitkäkestoisessa ja yhteistyövetoisessa myyntityössä – toisin sanoen enemmän asiakkuudenhoidon tyyppisissä hommissa kuin liidien metsästyksessä putken alkupäässä. Erilaiset myyntitehtävät tarvitsevat erilaisia vahvuustekijöitä ja oman linjan löytäminen helpotti niin työn mielekkyyden kuin stressinkin kanssa.
4. Minkä myynnin myytin rikkoisit jos voisit?
”Myyjän” stereotyypin; sen, että myyjän täytyy osua ominaisuuksiltaan tai luonteeltaan tiettyyn muottiin. Toki yhtäläisyyksiä menestyjien välillä löytyy, mutta jokaisesta kaveri-, tuttava-, tai perhepiiristä löytyy ihmisiä, jotka myyvät tietämättään erilaisia asioita omalla tyylillään. Jotkut järjestävät ja promoavat tapahtumia kavereilleen, toisiin luotetaan tyyliasioissa ja joidenkin kakkureseptit tai kirjasuositukset ovat tuttavapiirin polttavimpia puheenaiheita. Paras myyntityö on kaukana siitä monen mielessä olevasta, omaa arvoa tavoittelevasta kädenväännöstä siitä, että onko sen käytetyn Escortin huoltokirjan merkinnät totta vai ei.
5. Mitä kirjaa tai podcastia suosittelisit muille myynnin ammattilaisille?
Urani alkuvaiheessa, diplomityötäni tehdessä, yksi haasteeni oli miettiä, miten hyvin perinteisellä toimialalla olevan yrityksen myyntiprosessia ja -praktiikkaa voisi kehittää. Yksi keskeisistä kirjoista, joihin silloin tutustuin on varmasti monelle tuttu Dixonin ja Adamsonin The Challenger Sale – ehdottomasti tutustumisen arvoinen teos varsinkin, mikäli toimii kompleksisemmissa B2B-myyntitilanteissa.
Kaipaisitko lisää sisältöjä myynnin ammattilaiselta toiselle? Katso MyyntiKollektiivin Aamupalsu-webinaarien tallenteita tai ilmoittaudu mukaan seuraavaan Aamupalsuun!