Myynnin kaverikirja, osa 4: Johanna Lehtonen

January 11, 2024

Myynnin kaverikirjassa kurkistetaan MyyntiKollektiivin yhteisön jäsenten ajatuksiin ja uratarinoihin myynnin parissa.

Myynnin kaverikirja, osa 4:

Vastaajana Johanna Lehtonen / Client Director, Grapevine Media Oy

1. Kuinka olet päätynyt myynnin ammattilaiseksi?

Myyntiurani alkoi keväällä 2000, kun valmistuttuani möin itseni töihin startup-markkinatutkimusyritys InterQuestiin.

Ensimmäinen työtehtäväni oli nostaa kylmäsoittona luuria ja myydä yrityssivustojen digitaalista profiilitutkimusta. Jotta sai tutkimusta myydyksi, piti ensin kertoa yrityksille miksi ylipäänsä pitäisi olla internet-sivustot ja toisekseen ymmärtää keitä sivustolla vierailee (23 vuotta myöhemmin tätä joutuu tekemään välillä edelleenkin ;)). Tekniikan Akateemiset oli ensimmäinen sivustotukimuksen ostanut asiakkaani.

2. Mikä on isoin oppisi myynnin ammattilaisena?

Isoin oppini myynnin ammattilaisena on ollut, että on tärkeää olla oma erehtyväinenkin itsensä tilanteessa kuin tilanteessa. Pätee myös muihin rooleihin ja työnkuviin.

3. Mikä on myynnissä ollut urasi käännekohta?

Työurani yksi isoimmista käännekohdista oli oman yrityksen perustaminen ja oman osaamiseni tuotteistaminen ja kaupallistaminen. Lämmin suositus tuotteistusprosessista, vaikka ei yrittäjäksi olisi lähdössäkään.

4. Minkä myynnin myytin rikkoisit jos voisit?

Myynnissä haluaisin jättää historiaan puheet pokista ja sotatermeistä, kuten valloittamisista, voitettavista taisteluista tai vastustajista. Se luo vastakkainasettelua ja vähentää inhimillisyyttä. Myynti on pääosin ihmiseltä ihmiselle tapahtuvaa palvelemista ja auttamista.

5. Millaista osaamista myynnin ammattilaisissa arvostat uusia osaajia palkatessasi?

Palkkaamisessa kiinnitän huomiota hakijan kykyyn kuunnella ja olla läsnä. Arvostan myös tilanne- ja tunneälykkyyttä.

Kaipaisitko lisää sisältöjä myynnin ammattilaiselta toiselle? Katso MyyntiKollektiivin Aamupalsu-webinaarien tallenteita tai ilmoittaudu mukaan seuraavaan Aamupalsuun!