Myynnin kaverikirja, osa 7: Marko Priimägi

February 15, 2024

Myynnin kaverikirjassa kurkistetaan MyyntiKollektiivin yhteisön jäsenten ajatuksiin ja uratarinoihin myynnin parissa.

Myynnin kaverikirja, osa 7:

Vastaajana Marko Priimägi / Senior Enterprise Account Executive – MENA, Spryker

1. Kuinka olet päätynyt myynnin ammattilaiseksi?

Opiskelin Haaga-Heliassa liiketalouden tradenomiksi vuosina 2011–2015. Tämä oli sitä aikaa, kun älypuhelimet alkoivat löytyä joka taskusta, ja olin vaikuttunut siitä, miten monia aloja mullistettiin kuluttajille suotuisaampaan suuntaan, oli kyseessä sitten taksin tilaaminen, uutisten lukeminen tai kavereille viestittely. Itselle iski valtava polte olla mukana teknologia-alalla. Olisin mielelläni ollut koodari, mutta koin olevani siihen jo "myöhässä".

Aloin tutkia suurempia teknologiafirmoja tarkemmin ja huomasin, että jokaisessa firmassa tarvittiin myös myyjiä – näin tiesin jo hyvissä ajoin ennen valmistumistani, mille polulle tulen lähtemään. Toinen polte, joka paloi kovasti sisälläni, oli että haluan töihin ulkomaille, mieluiten New Yorkiin. Ymmärsin toki, että tämä vaatii ensin melko paljon kokemusta, virolais-suomalaista vastavalmistunutta tradenomia ilman mitään erikoisosaamista tuskin pidetään Googlen New Yorkin toimiston houkuttelevimpana hakijana.

Niinpä kokemukseni kerryttäminen alkoi ranskalaisessa teknologiayrityksessä Helsingin konttorilla, josta 1,5 vuoden myyntitehtävien jälkeen muutin Irlantiin Salesforcelle. Parin Salesforcella vietetyn vuoden jälkeen kokemukseni ei kuitenkaan vielä ollut riittävä New Yorkiin sisäistä siirtoa varten, joten tie veikin Lontooseen. Sieltä matka jatkui 1,5 vuoden jälkeen Dubaihin, jossa olen viettänyt viimeiset 3 vuotta. 

2. Mikä on isoin oppisi myynnin ammattilaisena?

Urani alussa minulla ei ollut mitään käsitystä miten B2B-myyntiä tehdään. Ammattimielessä sanoisin, että suurin oppimani asia on se, että myyntiä tehdään kuuntelemalla eikä kertomalla. Eri yrityksissä on sitten eri myyntimetodologiat käytössä aina Sandlerista MEDDPICCiin ja Challenger Salesiin, joilla myyntiprosessin hallitsemista ja oikeiden kysymysten esittämistä harjoitetaan.

Toisena oppina sanoisin verkoston tärkeyden, erityisesti kun mennään pitkiin enterprise-tason yrityksiin ja myyntisykleihin. Kun johtajat vaihtavat työpaikkaa tai keskustelevat oman verkostonsa kanssa, on erittäin hyvä, että sinut ja ratkaisusi tuodaan esiin hyvässä valossa.

3. Mikä on myynnissä ollut urasi käännekohta?

Ehdottomasti muutto Dubliniin ja Salesforcelle työskenteleminen. Tämä auttoi minua tutustumaan aloitteleviin myynnin ammattilaisiin ympäri maailmaa ja oppimaan myynnin saloja yhdessä alan arvostetuimmissa myyntikoneissa. Salesforcen kokemus on myös hyödyttänyt erittäin paljon saamaan myös sen jälkeiset roolini.

Suurempana käännekohtana kuitenkin pidän varsinaista muuttoa Irlantiin, koska se avasi silmäni siihen, miten helppoa on muuttaa maasta toiseen ja miten roolien hakemiseen ulkomailla kannattaa lähteä. Käytännössä Irlannin jälkeen ymmärsin, että jos ihminen haluaa jotakin tarpeeksi kovasti, asioita alkaa tapahtua ja usein päästään haluamaansa pisteeseen. 

4. Minkä myynnin myytin rikkoisit jos voisit?

"Kylmäpuhelut eivät enää toimi." Kyllä ne toimii, kukaan ei vaan halua tehdä niitä. Myynti on vieläkin usein numeropeliä ja kylmäpuhelut oma taiteenlajinsa. Mitä aktiivisempi olet kaikissa mahdollisissa kanavissa, sitä paremmat todennäköisyydet on menestyä, vaikka saisitkin useammin kielteisen vastauksen.

5. Mitä kirjaa tai podcastia suosittelisit muille myynnin ammattilaisille?

David Mattsonin Sandler Enterprise Selling -kirjaa.

Kaipaisitko lisää sisältöjä myynnin ammattilaiselta toiselle? Katso MyyntiKollektiivin Aamupalsu-webinaarien tallenteita tai ilmoittaudu mukaan seuraavaan Aamupalsuun!