MyyntiKollektiivin yhteisön blogi: Markus Gerstler - Myyjät jotka eivät halua myydä

February 17, 2024

MyyntiKollektiivin yhteisön blogissa kuullaan yhteisön jäsenten ajatuksia myynnistä ja myynnin johtamisesta.

Markus Gerstler - Myyjät jotka eivät halua myydä

Minulle on viimeaikoina tullut useita kertoja vastaan myyjiä, jotka paradoksaalisesti eivät halua tehdä työtään, eli myydä. Uskon olevani keskivertoihmistä kivempi asiakas johtuen siitä, että teen itsekin myyntiä työkseni. Tykkään puhua myyjien kanssa ja suostun helposti tapaamisiin. Samalla kuitenkin saan kontaktointeja sellaisilta myyjiltä, jotka eivät valitettavasti halua tai osaa tehdä työtään. Kokoan tähän artikkeliin esimerkkejä tilanteista, jolloin näin oli. Jos sinä myyjänä tunnistat itsesi näistä, voi sinulla olla hyvä paikka reflektoida tekemistäsi ja keskittyä näiden asioiden parantamiseen. 

Tässä listaamiani kontatkointeja on tullut Suomen lisäksi Hollannista, Iso-britanniasta, Saksasta ja Indonesiasta. Tämä viittaa siis onneksi siihen, ettei huono myynti ole alueellisesti rajattua.

Prospektoinnin puute

Eräs henkilö laittoi minulle Linkedinissä connect-pyynnön viestin kera. Siinä hän kertoi, miksi meidän olisi hyvä verkostoitua. Yksi syistä oli, että meillä on monia yhteisiä verkoston jäseniä. Kävin tarkistamassa ja huomasin, että meillä oli 0 yhteistä jäsentä. Eikö olisi paljon järkevämpää prospektoida edes hetki ja siten personoida kontaktointeja - saaden paremmat mahdollisuudet kaupantekoon?

Toinen henkilö lähestyi minua haluten buukata kanssani tapaamisen. Hän kertoi lyhyesti tuotteesta, joka vaikutti minusta mielenkiintoiselta. Pitchissäan hän mainitsi tarvitsevansa vain KYMMENEN (hän käytti capsia) minuuttia aikaani tapaamiseen. Suostuin tähän, jonka jälkeen alkoi spämmi: Mikä budjetti, mikä palvelu kiinnostaa, jne. Ihmetytti, miten minulla voisi olla budjetti valmiina palvelulle, jota minulle ei olla edes esitelty. Toisaalta kysyin, miksei hän varaa enemmän aikaa tapaamiselle, jotta ehtisi prospektoida tarpeitani. Toinen idea olisi rospektoida tarpeitani ennen tapaamisehdotusta. Hän ei ikinä palannut kysymyksiini enkä siis saanut tapaamista. 

Huonot häviäjät

Olen kuullut tapauksista, joissa asiakas ei syystä tai toisesta ole suostunut ostamaan tarjottuja tuotteita, ja oli saanut vastaukseksi lyhyitä töykeitä vastauksia kuten “Okei” tai “Ei sit”. Myös itselleni on käynyt näin - olen kieltäytynyt tuotteen ostosta, jonka jälkeen olen saanut emoji-reaktion viestiini tai minut on ignoroitu täysin. En tiedä miten valtaosa ihmisistä käyttäytyy, mutta minulle ei jää pelkästään näistä myyjistä, vaan myös heidän edustamistaan firmoista todella huono kuva. Useaan otteeseen olen tällaisen kohtelun vuoksi siirtynyt asioimaan kilpailijalla - negatiivista markkinointia myyjän toimesta. 

Ei kannata murjottaa epäonnistumisista. Ne on osa elämää ja niistä pitäisi ottaa opiksi. Kaikkein vähiten sinun kannattaa purkaa turhautuneisuuttasi asiakkaaseen.

Tekstiviestit 

Myös tekstiviestit on olleet isosti pinnalla viime aikoina. Myyjä soittaa, ei saa vastausta, eikä infoa asiakkaalle mitenkään, mistä puhelu tuli ja millä asialla. Tähän on usein syynä automatisoidut soittojärjestelmät, jotka eivät mahdollista tekstiviestien lähettämistä tai niiden vastaanottamista. Minä suosittelisin harkitsemaan, onko se aika jonka soittojärjestelmillä säästää asiakkaan huonon kohtelun arvoinen. Toki asiakas ei ikinä saa tietää mistä hänelle soitettiin, joten aiemmin mainitsemaani negatiivista markkinointia ei tässä tapahdu. Silti on omituista, että näitä järjestelmiä vieläkin käytetään.

Samaan sarjaan kuuluu ne myyjät, jotka eivät vastaa, kun asiakas infoaa, ettei pysty juuri puhua, mutta haluavansa tekstiviestitse asian. Itse teen näin, kun olen estynyt. Ja olen saanut yhteenlaskettuna 0 kertaa vastauksen tähän tekstiviestiin. Skarpatkaa! 

Voin myöntää olevani varmasti muita ihmisiä huomattavasti analyyttisempi ja kriittisempi myyjiä kohtaan. Uskon kuitenkin, että tässä kirjoituksessa listaamani tapaukset ovat sellaisia, jotka ärsyttäisivät lähes kaikkia.

Onneksi saan päivittäin kontaktointeja myös hyviltä myyjiltä. Oman ammattinsa tosissaan ottavia ihmisiä, jotka haluavat aidosti auttaa asiakasta. Sillä siitä myynnissä loppujen lopulta on kyse - asiakkaiden auttamisesta

Kirjoittaja Markus Gerstler rakastui myyntiin b2c puhelinmyyjänä (no kidding). Pitkistä päivistä ja asiakkaiden auttamisesta tuli hänelle intohimo, jota hän on myöhemmin päässyt ruokkimaan b2b-myynnin saralla.

Oma tekstisi MyyntiKollektiivin yhteisön blogiin? Laita viestiä Teemulle Linkedinissä tai mailia teemu@mkollektiivi.fi

Tutustu myös muihin MyyntiKollektiivin sisältöihin.